06 April 2015

Indahnya Wanita Solehah

Subhanallah.. Masya Allah.. Segala puji bagi Allah sekelian alam.. Terpesona melihat keayuan,kecantikan dan kesopanan Heliza Helmi di majlis Anugerah Bintang Popular 2014 (ABPH) malam tadi. Sejuk mata memandang dan tenang rasa di hati.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud " Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan itu adalah wanita solehah. "
(Hadis Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah S.A.W.  yang bermaksud : "Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan, menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk syurga mengikut pintunya mana yang ia suka (mengikut pilihannya)."
(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)

Firman Allah S.W.T. maksudnya :"...Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka,
atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung".

Heliza Helmi

Semoga beliau dirahmati dan diberkati Allah S.W.T, menjadi idola para muslimah berpakaian mengikut syariat.

Panduan ini juga bermanfaat untuk dibaca ->Di mana cantiknya wanita solehah.

Jazakallahu Khayran.

No comments:

Post a Comment